AA
Een begroting geeft een overzicht van alle kosten waarmee een inschatting gemaakt kan worden van de bijdragen die door de leden van een vereniging van eigenaren moeten worden opgebracht. Wij nemen u hierbij alle zorg uit handen en maken uw VvE begroting. Vanzelfsprekend kunnen we ook uw meerjarenbegroting verzorgen.
De gerealiseerde kosten uit het jaarverslag van het afgelopen boekjaar dienen meestal als basis voor de inventarisatie van kosten. Met een opslag voor inflatie of een verhoging vanwege andere criteria (bijvoorbeeld btw verhoging of gewijzigde contracten) wordt ingeschat met welke kosten de vereniging van eigenaren het lopende of komende boekjaar te maken krijgt.
Het komt voor dat er kosten zijn die niet gemakkelijk zijn in te schatten. Voor de uitvoer van bijvoorbeeld klein onderhoud – het onderhoud dat niet onder het planmatig groot onderhoud valt – kan het ene jaar meer of minder nodig zijn en hiervoor is het lastig om een exact bedrag vast te stellen. Er kan voor gekozen worden om van het gemiddelde van de afgelopen jaren uit te gaan.
Naast de vaste kosten (verzekeringen, bankkosten, vergaderkosten, kosten beheerder, schoonmaker en liftcontract e.d.) die de vereniging van eigenaren ieder jaar betaalt, moeten ook de toekomstige kosten voor het groot onderhoud in de begroting opgenomen worden. De kosten in verband met groot onderhoud variëren. Er zijn jaren waarin er geen groot onderhoud plaatsvindt en er zijn jaren waarin er juist veel onderhoud tegelijk wordt uitgevoerd.